Najít vhodný název – ať už pro cokoliv – není tak lehké, jak by se zprvu mohlo zdát. V prvním článku jsem zmínil náš současný stav a nastínil důvody, proč nové jméno hledáme. Krom obecných tipů pro hledání jména jsem splnil první bod z pěti: „1. Definovat požadavky názvu“.

Druhý článek se nesl v duchu vymýšlení a třídění. Provedli jsme brainstorming (krok 2). Z výsledného seznamu, čítajícího na 180 vymyšlený názvů, jsme vytřídili vše nevhodné a vybrali relativně úzkou skupinu kandidátů (krok 3). Do úzkého výběru (krok 4) se nám nakonec dostaly dva názvy: „Pronetica“ a „Monovo“.

A jestli dobře počítám, zbývá už poslední krok č. 5: Vybrat jméno. A povedlo se :)

Měli jsme dva kandidáty, mezi kterými jsme si potřebovali vybrat. A protože každý je jedinečný a má různé pohledy na věci kolem sebe, oslovili jsme naše přátele, známé a vybrané klienty. Tázali jsme se, který ze dvou názvů se jim líbí více: zda-li Pronetica nebo Monovo. Každý si musel vybrat a my jsme si „dělali čárky“. Kromě jasného výběru nás zajímalo, což se později ukázalo za velmi zásadní, jaký pocit v lidech název vyvolává a jak se jim celkově líbí.

Posbíraná data jsme zpracovali a zapsali. Vánoční svátky nám přišly vhod, poněvadž jsme nechali takzvaně „vychladnout hlavy“. První pracovní den po svátcích, 3. ledna 2011, jsme se sešli, zamysleli a bylo jasno!

„Značka je to, co vám zůstane, když vám shoří továrna“,
prohlásil kdysi reklamní mág David Ogilvy.

Hot nebo čehý?

Tak, jako v koňské hantýrce pro pokyn vpravo či vlevo, jsme i my vybírali mezi dvěma názvy Pronetica a Monovo. Je to možná překvapivé, ale nevybrali jsme ani jeden!

Hned vysvětlím, co se stalo: Pokud bych se podíval jen na počty hlasů pro jednotlivá jména, na plné čáře by zvítězila Pronetica. Pro tu hlasovala drtivá většina dotázaných. Jenže z reakcí bylo patrné, že to není úplně ono.

Zásadní důvody, které rozhodly:

  • Pronetica
    • Připomíná lékařskou oblast a zní moc medicínsky. Řada dotázaných by očekávala farmaceutickou společnost. A to se nám nelíbilo.
    • Problém se zapamatováním byl evidentní: „Jak, že bylo to první?“
    • Název obsahuje hned dvě problematická písmenka ‚i‘ a ‚c‘
    • Další negativní komentáře pod minulým článkem
  • Monovo
    • Původně se zdálo, že je jasné, lze krásně vyslabikovatelné a bez problémů napsat. Jenže při běžné komunikaci (ústně, telefonem) bylo velmi špatně rozumět. Ztrácelo se a znělo jako jakési huhlání. To považujeme za naprosto zásadní problém.
    • Další negativní komentáře pod minulým článkem

Jak jsme tedy nový název vybrali? Značná část dotázaných se nás zeptala, jestli tam nemáme něco dalšího. A my měli. Když jsme jim řekli, že další je Inspirio, velmi se líbilo. „Jo, to je dobré“, slýchali jsme.

Tím se Inspirio, původně na třetím místě, celkem rychle vrátilo do hry a bylo jednomyslně přijato.

Inspirio – je nový název takový, jaký měl být?

Na začátku jsme si definovali několik bodů, které by měl nový název splňovat. Tak si to pojďme zhodnotit:

  • Řadíme jej do kategorie vymyšlené s jistým prvkem zkušenostním (připomíná inspiraci – a to je dobře – chceme lidi inspirovat, oslňovat je: jak naší grafikou, tak i prací obecně. Do budoucna bychom rádi inspirovali našima myšlenkama, nápadama, apod.). Obsahuje tak jisté poselství.
  • Lehce pochopitelný, vyslovitelný a zapamatovatelný
    => Všechny tři podmínky splňuje.
  • Dostatečně výrazný. Z názvu by mohl (ale není nutné!) napovídat, v jaké oblasti firma působí.
    => Jako výrazný název Inspirio rozhodně působí. Z Názvu není přímo patrné, v jaké oblasti působí. To bude doplněno přidanou hodnotou k logu.
  • Měl by jít snadno vyhláskovat nebo vyslabikovat.
    => Splňuje: In-spi-ri-o
  • Maily by měly vypadat dobře, stejně tak by mělo být snadné je nadiktovat po telefonu
    => Obě podmínky splňuje. Maily budou ve tvaru info@inspirio.cz nebo jiri.kolarik@inspirio.cz, do telefonu se bude snadno diktovat. Lze vyslabikovat. Lidé vědí, jak se píše slovo „inspirace“. Problém s ‚i‘ je možné snadno eliminovat připomenutím „všechna ‚i‘ jsou měkká“.
  • Dostatečně krátký
    => Název je osm znaků dlouhý. Jsme v limitu, který jsme si stanovili.
  • Moderní a rázný
    => Název je v dnešní době moderní a zajímavý a věříme, že „z módy nevyjde“. Jako jistou slabinu považujeme koncovku „io“, která je dnes trochu doznívající trendovou záležitostí. Z našich požadavků jsme zde tedy trochu polevili.
  • Není snadno zaměnitelné (jako např. Adidos vs. Adidas)
    => Název považujeme za originální a neparazituje na žádném známém názvu či produktu.
  • Libozvučný – měl by jít prostě přes jazyk dobře vyslovit
    => Není ryze české, ale ani „nesmrdí“ jiným jazykem. Čech si s výslovností hravě poradí, řekne [Inspírijo]. I v nadnárodním měřítku (nebo Ti, co mají rádi angličtinu) vysloví trochu po anglicku [In’spiriou] s důrazem na druhé slabice (a samozřejmě anglickým r).
  • Laickou veřejností je název pochopitelný a akceptovatelný (ověřili jsme si)
  • Doména inspirio.cz byla k dispozici. Stejně tak právní formu Inspirio s.r.o. je možné zaregistrovat.

Jestli vás zajímá, jak se bude dařit naší společnosti pod novou značkou Inspirio, sledujte nás na Facebooku nebo Twitteru

S novým názvem jsou všichni zaměstnanci spokojeni a přijali jej za vlastní.
To je úspěch sám o sobě – přesně to jsme si přáli!

Otázka na konec: Vybrali jsme dobře? Líbí se název? Hodí se?