V minulém článku Jak monitorovat sociální sítě jsem zmínil, proč sociální sítě monitorovat a co všechno tím můžete získat. Ale teď je otázkou čím vlastně sociální sítě monitorovat?

Pokud máte malý rozpočet, nezbude než se pustit do monitoringu ručně a využít nástrojů, které jsou zdarma. Nicméně zdrojů je spousta a není to tak hrozné, jak by se mohlo na první pohled zdát.

Společnosti s větším rozpočtem pro monitoring sociálních sítí mohou využít několika placených nástrojů. Pokud se podívám na nástroje, které umí česky: ASI – Ataxo Social Insider od Ataxa, od NEWTON Media máme k dispozici nástroje dva: MSS – Monitoring Sociálních Sítí a IMM – Internet Media Monitoring. Tyto nástroje jsem měl možnost odzkoušet a nabídnu tak své hodnocení.

Neplacené nástroje

  • Google – zadám frázi a tu vyhledám (samozřejmě také lze na Seznam.cz a dalších).
    Pozor: nástroj je to celkem silný:

    • je možné vyhledávat podle data a typu
    • vyhledávat mohu i na vybraném webu (např.: „ipad site:zive.cz“)
    • vybrané výsledky (například z mikroblogů) je možné nechat si pravidelně zasílat na e-mail nebo odebírat jako RSS zdroj
  • Twitter – vyhledáním fráze nebo hashtagu (např.: #kinect)
  • Klábosení.cz – český a slovenský Twitter; statistika NEJ frází, archiv tweetů s klíčovým slovem, apod.
  • Fejsbůček.cz – obecné statistiky Facebooku pro českou republiku
    • počty uživatelů, stránek a aplikací (+ trendy)
    • statistiky vlastních Facebookových stránek, které mám ve správě
    • vyhledávání vybraných klíčových slov (sledování)
  • Doplňky do prohlížečů – zpravidla se nejedná o kvalitní nástroje, které bychom mohli použít pro naše potřeby

Test placených nástrojů

Nejzajímavější české produkty jsem otestoval (ono jich více není).

  • Ataxo (H1.cz)
    • ASI: Ataxo Social Insider (Twitter, Facebook, blogy a zpravodajské servery)
  • NEWTON media
    • MSS: Monitoring Sociálních Sítí (Twitter, Facebook, vybrané blogy)
    • IMM: Internet Media Monitoring (internetové zdroje klasických médií – denik.cz, idnes.cz, zena.cz, apod.)

ASI – Ataxo Social Insider (Ataxo)

  • Poskytnutá demo verze: bez problémů, na 14 dní, plná varianta se všemi možnostmi
  • Mohu vkládat klíčová slova dle libosti kdykoliv a sám (počet slov je omezen tarifem)
  • Líbí se mi vzhled, celkem pěkně se mi s nástrojem pracuje (rozsah je ale velmi jednoduchý)
  • Pěkné skupiny klíčových slov (užitečné pro přehledy a exporty)
  • Aktualizace: jednou za 4 hodiny + možnosti kliknout a vyžádat si okamžitou aktualizaci (trvá nějakou dobu, než se zpracuje)
  • Sentiment není hodnocen automaticky, musím si jej zaškrtat ručně. Nenašel jsem možnost, jak filtrovat podle sentimentu (nebo jak s ním pracovat).
    Update: v nové verzi je již možnost filtrování podle sentimentu.
  • Aplikace by se měla umět učit (když budu vyhazovat nějaká klíčová slova či doménu, tak to bude později zohledňovat a výsledky příště nezahrne)
  • Možnost exportu do formátu csv, xls, pdf, html, txt – výběr nebo vše. Export je vygenerován po nějaké době (řádově minuty v závislosti na počtu ukládaných položek) a je možné jej stáhnout.
    Exporty jsou zdařilé. Excelový formát umožňuje další pěkné (zejména strojové) zpracování.
  • Nevím, jestli je možné dodat seznam serverů, které chceme sledovat? (např.: servery pro ženy)
    Update: ano, je to možné zasláním požadavku na tech. podporu.
  • Výsledky jsou relevantní (ověřeno ručně: náhodně vybrané příspěvky jsem překontroloval)
  • Systém nabízí i další užitečná data (PR, SR, Alexa rank, počet odkazů či retweetů, atp.)
  • Možnost poslat vybraný příspěvek e-mailem (jeden). Zaslat mohu na adresy, které mám v adresáři (lze přidat asi neomezeně). Dost strohá forma. Za vlastní text pouze vloží titulek a odkaz.
  • Mohu si nechat zasílat denní reporty na e-mail (na libovolný, ale pouze na jeden) – nicméně funkčnost nebyla ověřena (žádný mail nedorazil).
    Update: chyba byla na mé straně v podobě chybně zadané emailové adresy.
  • Nabízí graf – ukazuje četnost jednotlivých KW. V tuhle chvíli neumím ocenit.
  • Velmi dobře a česky skloňuje: „Plzeň“ i „Plzeňský“ a „Plzeňské“ nebo „Ekonomické stavby“ i „Ekonomických staveb“.
  • Systém vyhledá odpovědi na dané KW i zpětně (i několik týdnů) – v závislosti na zdroji.

MSS – Monitoring Sociálních Sítí (NEWTON Media)

  • Poskytnutá demo verze: na 7 dní, jistá omezení (nemožnost vybrat si vlastní klíčová slova)
    obecně jsem měl pocit, že nabídnout demo je problém a nepůsobilo to ze strany dodavatele vůbec dobře
  • Jejich administrátor musí klíčová slova zadat (pošlu je např. mailem). To je celkem nepraktické a zdlouhavé.
  • Vzhled mě nijak nezaujal.
  • Problematické přepínání voleb (pořád na něco čekám). Práce se systémem je neohrabaná.
  • Nešlo exportovat (to nebylo možné v rámci zkušební verze, plná by to měla umět); nelze tudíž ani zhodnotit.
  • Aktualizace: jednou denně
  • Sentiment přednastaven automaticky (úroveň relevantnosti neumím odhadnout z malého vzorku)
  • Nalezené výsledky jsou relevantní (ověřeno ručně: náhodně vybrané příspěvky jsem překontroloval)
  • Zdroje blogy jsou často hodně obyčejně „blogýsky“ (lze jich kvalitně využít?)

IMM – Internet Media Monitoring (NEWTON Media)

  • Poskytnutá demo verze: na 7 dní, jistá omezení (nemožnost vybrat si vlastní klíčová slova)
  • Připravili přímo dvě skupiny, kdy každá obsahovala daná KW (zadali jsme e-mailem). Opět zde není možnost zadat KW svépomocí. Navíc nevidím, jaká KW mám ve které skupině.
  • První dojem dobrý
  • Výsledky jsou relevantní (ověřeno ručně: náhodně vybrané příspěvky jsem překontroloval)
  • Prohledává ty správné servery, pro potřeby SEO ideální. (ověřeno v případě plastické chirurgie)
  • Nemohu se prokliknout ze seznamu na originální článek. Musím nejdříve do detailu a až poté mohu na zdroj – zdlouhavé.
  • Export do RTF nebo HTML. Export je okamžitý. HTML i RTF export je ale zcela k ničemu (neobsahuje odkaz ani celý článek)! Fuj.
  • Je zde sice možnost tisku (u každé jednotlivé zprávy), ale je k ničemu stejně jako exporty.
  • Mohu si nastavit zasílání nových zpráv na e-mail (netestováno)

Celkové zhodnocení nástrojů

Porovnával jsem nalezené výsledky jednotlivých nástrojů, ty ručně ověřil, případně porovnal s ručně nalezenými výsledky. Všechny nástroje vracely téměř shodné výsledky. Pochopitelně nejsou stoprocentní. Jednoznačně nejvíce výsledků na poli Facebooku a Twitteru vracel ASI. Naopak nejvíce relevantních výsledků z blogů a tiskovin našel nástroj IMM. Po celou dobu nástroje fungovaly bez problémů, jediný krátký výpadek jsem zaznamenal u IMM.

Za zmínku také stojí, že ASI je v angličtině, zatímco IMM a MSS jsou česky. To by mohlo být pro některé uživatele nepříjemné. Nicméně si nemyslím, že by to měla být ale nepřekonatelná překážka, páč toho textu je tam opravu po málu.

Nástroje pro monitoring sociálních sítí opravdu fungují a mohou usnadnit spoustu práce. Nesmí se ale zapomenout na to, že dostáváme celkem „syrová data“, která je potřeba dále zpracovat, roztřídit a až potom reportovat dále. Velmi dobrý pomocník, který ale neudělá všechnu práci za vás…

Který tedy vybrat?

Záleží samozřejmě na každém, jaké má kdo potřeby. Za sebe mohu říci, že pro monitoring sociálních sítí je jednoznačně nejlepší ASI od Ataxa. Problém může být v jeho ceně, která je stanovena jako balíček na daný počet klíčových slov. Výhodou je, že ASI dohledá výrazy i několik dní zpětně, což IMM nebo MSS nikoliv.

Pro nástroj MSS nemám využití. Výsledků našel o něco méně a v porovnání s nástrojem ASI, je dost neohrabaný a nedotažený. Navíc ceny MSS stojí za zvážení pouze při malém počtu klíčových slov (jedno, dvě), při větším se již nevyplácí.

IMM má celkem zajímavý potenciál ve sledování deníků, kde mi vracel řadu zajímavých výsledků. Není to v podstatě ale úplně „čistokrevný“ monitoring sociálních sítí. Celkem dobře se hodí se jako doplněk k ASI.

Za kolik?

Na úplný závěr zmíním, kolik taková sranda stojí. Rozhodně na tyhle ceny nedosáhne každý, na to jsou až příliš vysoké. Nástroje jsou určeny spíše agenturám a studiím, které zajišťují svým klientům služby v oblasti internetového marketingu.

Náklad na monitoring je potřeba porovnávat s tím,
jaké náklady (škody) by mohly vzniknout při absenci monitoringu.

ASI nabízí balíčky podle počtu sledovaných klíčových slov, kdy za 30 klíčových slov platíte zhruba kolem 10 tis. Kč za měsíc. Větší balíček, obsahující 100 klíčových slov, vás přijde bezmála na 20 tis. Kč za měsíc.
U nástroje MSS platíte měsíční paušál 1.700 Kč + za každé sledované klíčové slovo 1.500 Kč za měsíc. Při sledování méně než pěti klíčových slov je cena mírně dražší.
Poslední testovaný nástroj IMM vás bude stát v paušálu necelé 3 tis. Kč měsíčně + za každý nalezený článek 6 Kč. Nejste zde limitováni počtem klíčových slov.

Update 20. 4. 2011, po schůzce s Ataxem:

Po vydání tohoto článku jsem dostal od Ataxa odpověď na mé otázky a zúčastnil jsem se osobní schůzky, kde mi byla předložena nová verze systému: K dispozici je nová verze s vylepšeným dashboardem (vypadá pěkně), funkce s nastavením negativních KW mi připadá jako dobrý nápad a v praxi bude jistě užitečná. Nově je možné filtrovat podle sentimentu (označit musím stále ručně). Pokud mám tip na přidání nového serveru k prohledávání zadám je tech. podpoře – ty je postupně doplňují. (pokud jeden server nahlásí více lidí, bude přidán přednostně; servery jsou ručně kontrolovány).

Tím se většina nevýhod / problémů u ASI v podstatě vyřešila.