prvním článku jsem mluvil o tom, co to sociální sítě jsou, proč by se firma měla o propagaci na sociálních sítích vůbec zajímat a jaký mají komerční potenciál. Ve druhém článku jsem nabídl obecná pravidla, která platí na všech sociálních sítích. K obecným principům teď připojím pár tipů pro Facebook.

Na začátku je nutné vybrat si mezi stránkou a skupinou. Později se to bohužel nedá změnit. Pokud máte stránku, budete jí tak mít pořád. Pravděpodobně použijete stránku, která se pro firemní propagaci hodí mnohem lépe.

Proč používat Facebook?

  • Obrovská základna uživatelů. Jde o nejvíce rozšířenou sociální síť.
  • S Facebookem umí hodně lidí „dobře“ zacházet. Najdeme zde i méně počítačově gramotné jedince – lze tak velmi dobře cílit na širokou veřejnost.
  • Snadné využití multimédií – fotografie, videa ale i odkazy jsou na Facebooku hračka. A pro všechny.
  • Neomezujete se délkou sdělení. Příspěvek na zdi může být celkem libovolně dlouhý (ale neopisujte celou A4 – to stejně nikdo nepřečte).

Propagace v podobě stránky na Facebooku není zpravidla vhodná pro získávání nových zákazníků, ale spíše na udržování současných klientů a vztahů s nimi. Samozřejmě ty mohu motivovat k opakovanému nákupu. Facebook jako takový vám pravděpodobně nevydělá – ale můžete své fanoušky velmi snadno a levně směrovat na vaše nákupní akce, webové stránky či e-shop, apod.

Možnosti na stránce

Zmínil jsem, že většina firem používá stránku pro svou propagaci. Jako firma můžete na Facebooku sdílet to samé, jako běžný uživatel.

  • Aktualizujete svůj stav. Cokoliv napíšete na svou zeď, zobrazí se vašim fanouškům. Pokud chtějí, mohou rovnou reagovat – v podobě komentáře nebo označit jako „to se mi líbí“.
  • Vaše zeď je místo pro hlavní komunikaci: umístěte sem zajímavosti, pikantnosti, co se děje v „zákulisí“, vaše nové produkty, slevy, akce a novinky.
  • Vkládejte multimediální obsah:
    • Odkazy – nebojte se podělit o zajímavý obsah, na který jste narazili. Odkazovat můžete na zajímavé události ve vašem oboru, veletrhy, školení a semináře, novinky, … Prostě na cokoliv, co vás napadne.
    • Fotografie – nabídnout můžete fotky z kanceláře, provozovny, firemního večírku, výrobků, sponzorských akcí, … Zajímavé mohou být i momentky z běžné práce, které vám mohou připadat obyčejné rutinní, nicméně pro fanouška to může být velmi zajímavé.
    • Videa – stále oblíbenější formát nesmí chybět. Nabídněte video manuály, instruktážní videa, upoutávky na pořádané akce…
  • Nabídněte diskusi a ankety – zapojte své fanoušky a zjistěte, co si myslí o nových produktech a službách. Ptát se můžete nejen zpětně na již distribuované produkty, ale i na ty, které připravujete. Můžete získat velmi zajímavou zpětnou vazbu. Nic nebrání ani tomu, udělat odlehčenou anketu.
  • Informace o firmě – nezapomeňte uvést základní kontaktní údaje, připojte odkazy na firemní web, blog, apod. Pro tyto údaje jsou přímo připraveny místa (formuláře).
  • Technická podpora – z některých stránek se pomalu stává technická podpora, a to ne ledajaká (specifické dotazy, vše je vidět na veřejnosti, …). Je jen na vás, jestli vám to vyhovuje. Pokud ano, provozujte jí i nadále. V opačném případě se jí snažte vyhnout.

Potenciál Facebooku je velký a firmy stále zjišťují, jak by se dal co nejvíce využít.
Buďte první, kdo na něco zajímavého přijde…

Vhodné aplikace pro marketingové účely

Cílem působení na sociálních sítích je, aby si fanoušci přeposílali informace a dále je sdíleli. A co mají rádi, co byste měli zveřejňovat?

  • Kvízy a testy jsou velmi oblíbené. Fanoušci si sdílejí výsledky a porovnávají. Navíc je možné tímto způsobem velice snadno posbírat názory fanoušků (vaší cílové skupiny).
  • Darování / posílání virtuálních předmětů – neskutečně oblíbená aktivita většiny fanoušků. Jde o to vzít či vytvořit nějaký předmět a motivovat fanoušky k jeho hromadnému rozesílání. Velmi zdařilou kampaň připravila Pilsner Urquell: Pošli Plzničku.
  • Hry a aplikace – jsou velmi oblíbené u většiny fanoušků. Aplikaci si můžete nechat sami vytvořit nebo využít nějaké, která je již hotová. Realizace vlastní hry je celkem nákladná (oproti jiným formám prezentace na Facebooku) a výsledek musí být originální a zajímavý.
    Vhodné jsou zejména pro ty, kteří tráví na Facebooku hodně času (pozor, zda-li se jedná o vaši cílovou skupinu). Početnou skupinou jsou v tomto případě zejména mladí a studenti. Pracovně vytížení nemají čas každý den zalévat mrkev.
    A jaké aplikace lákají fanoušky nejvíce? Mohou to být různé horoskopy, biorytmy, různé náhodně generované tipy (jako sexuální poloha, jaké postavě jsi nejblíže, kdo na tebe myslí, apod. – často není založeno na pravdě, ale jde o tu zajímavost).

Pozor si dávejte na data, která z aplikací získáte. Dbejte na způsob jejich uchování a zamezte dalšímu šíření. Zpracování a sdílení osobních údajů podléhá zákonu o ohraně osobních údajů.