Na sociálních sítích jsou „profesionální hráči“ – v agentuře jim říkáme „herní mafie„. Jsou to přesně ti, kteří vyhrávají v drtivé většině soutěží na Facebooku a okupují tak přední příčky žebříčků…

Na toto téma jsem přednášel 4. 2. 2012 na Vsetínském Barcampu. Níže celý záznam mé přednášky a také souhrn všech nápadů, jak se herní mafii bránit. Díky všem zúčastněným a diskutujícím!

Prezentace ke stažení

Prezentaci najdete na Slide Share.

Video „Herní mafie na Facebooku“

Nápady a náměty, jak se s herní mafií vypořádat

Pracovní seznam nápadů a námětů:

  • Vytvoření „blacklistu“ soutěžících, kteří už vyhráli
    • Něco na způsob Solusu (registr dlužníků)
    • Chtělo by to zastřešit nějakou autoritou
    • Do seznamu by se ukládali všichni výherci
    • V podmínkách soutěže by bylo, že výhercem se nemůže stát osoba z tohoto seznamu
    • Kromě výherců by zde také mohl být seznam vyloučených hráčů, kteří už hrát nesmějí
  • Určit, že je používán fake profil
    • Otázkou je, jak fake profil definovat, jak jej bezpečně poznat
    • Fake profily nesmí být už podle pravidel FB
    • Do podmínek si dát vlastní definici fake profilu
    • Nástroj pro určení fake účtu?
  • Edukace klienta
    • Vysvětlit klientovi, že jsou užitečnější takoví fanoušci, kteří jsou věrní a budou značku podporovat. Většina herní mafie a fake účtů jsou „mrtvé duše“.
    • Znamená to ale změnit „myšlení klienta“
    • Důležitá by měla být jiná metrika než počet fanoušků (co kampaň klientovi přinese?)
  • Jedna výhra v rámci soutěže
    • V rámci jedné soutěže zajistit, aby herní mafie vyhrála v průběhu menší ceny a velké ceny zůstaly ostatním „normálním hráčům“
  • Požadovat ověřené profily
    • Přímo služba FB: ověření pomocí mobilního telefonu (SMS), kdy každý FB účet je možné propojit s jedním telefonním číslem.
    • Nevýhodou je velmi malé množství „normálních soutěžícíh“ s ověřeným profilem
    • Máme možnost lidi nasměrovat a přesvědčit je k ověření jejich profilů?
  • Změna herní mechaniky soutěží
    • Obecně taková herní mechanika, která není pro herní mafii zajímavá: znamená moc práce a nemohou použít běžně osvědčené praktiky. Vesměs vyloučit posílací soutěže, hlasování, apod.
    • Tipovací soutěž – není o množství, ale o náhodě a štěstí. Tipovat se dá absolutní hodnota, nejmenší číslo, apod.
    • Výherce určený porotou
    • Obecně vymýšlení, tvoření, kreativita soutěžících
    • Hraní konkrétní hry – žebříček na základě nahraného skóre
    • Můžeme udělovat body (klasický koncept), ale nakonec vylosovat někoho náhodně s tím, že přihlédneme k počtu bodů. Matematicky snadno řešitelné a šance pro „normální soutěžící“ se výrazně zvýší.
    • Další…
  • Agentura jako provozovatel soutěží
    • V takovém případě bychom mohli vyloučit výherce z ostatních soutěží provozovatele – tedy agentury
  • Využít herní mafii ve svůj prospěch – nebojovat proti nim
    • Využít jejich sílu, rychlost, množství i nadšení pro věc (věnují tomu dost času a energie)
    • Jak je ale přesně a konkrétně využít?
    • Využít herní mafii k rozšíření soutěže, ale potom dát šanci „normálním soutěžícím“
  • Úprava soutěžních podmínek
    • Není možné zveřejňovat informace a pobídky k dávání hlasů mimo news feed FB
      (může tím ale omezit i „normální hráče“)
    • Hlasovat mohou jen moji přátelé
  • Poštvat je proti sobě
    • Najít slabá místa. Vynutit nedůvěru mezi jimi samotnými a nechat je, ať se štvou navzájem.
    • Snažit se docílit toho, aby se sami navzájem udávali a sami poskytli potřebné důkazy dostatečné k vyloučení ze soutěže
  • Nejít jim na ruku
    • Nedávat snadno klikatelné odkazy
    • Nastavit tak, aby „normální soutěžící“ s několika přáteli neměl problém hrát, ale oni se stovkami až tisíci kamarády měli velké problémy (nudné klikání, nepřehlednost, náhodné řazení, promíchávání, částečná viditelnost, apod.)
  • Zvýšit vstupní bariéru
    • Vstup do soutěže je složitější a náročnější, aby se nemohl připojit každý
    • Omezit zapojení ve velkém